Ut i fra de tre forskjellige leseteoriene vi har lært om
skal jeg drøfte filmen «slumdog milionaire» som originalt er en novelle skrevet
av Vikas Swarup. Filmen handler om en
gutt med navn Jamal Malik, som vokser opp sammen med broren sin i slummen i
Mumbai. I en alder av 18 år har han
greid å komme seg til finalen i «vil du bli millionær?» men blir arrestert av
politiet før han rekker å svare på det siste spørsmålet. Ingen skjønner hvordan
en ung gutt som er oppvokst i slummen kan vite så mye. For å bevise politiet at
han er uskyldig må han fortelle hele livshistorien sin, og litt etter litt
kommer det svar på hvordan han vet så mye. Det som sjokkerer mest er at Jamal
ikke er ute etter pengene i det heletatt. Han er jakt etter sin gamle kjæreste
som han vet at alltid ser på dette spørreprogrammet.
Den første leseteorien jeg skal drøfte filmen ut i fra er
nyhistorisme. I nyhistorisme er det viktig å ha fokus på selve konteksten, hva
som ligger i bakgrunn av historien og før filmen ble laget. Det er også viktig
at litteratur og samfunn henger sammen.
Samfunnet i denne filmen er det fattige samfunnet i Mumbai, India. Man må ikke ha så mye kunnskap om dette,
siden man skjønner veldig tidlig i filmen at det er et fattig strøk. Noe som
betyr at konteksten i denne filmen ikke er fult så viktig for å forstå denne
filmen. Men det viser oss et bilde av India og Mumbai, hva som er vanlig i
dette landet og hva deres normer er. Noe som blir vist i dette samfunnet er at
det er vanlig at barn er fattige, foreldreløse og bor på gaten i denne delen av
landet. Noe som ikke hadde blitt sett på som normalt i Norge.
Hvis jeg skal ta for meg den historisk-biografiske metoden
for å drøfte denne filmen, er det viktig at jeg tenker på hva avsenderen mener.
Det er avsenderen, og i dette tilfellet tar jeg for meg forfatteren av filmen,
Vikas Swarup istedenfor regissøren Danny Boyle, siden det er Swarup som skrev
selve historien mens Boyle bare lagde sin verson ut i fra teksten. Filmen knyttes
til Swarups liv og meninger, og hvis vi finner ut litt mer om forfatterens kan
vi få et helt annet syn på hva den intenderte meningen med filmen er. Det er ikke mye å finne ut om Vikas Swarup,
men noe viktig er at han er oppvokst i India, noe som gjør at han kjenner
miljøet ganske godt. Men det står
skrevet i et intervju om Swarup at han skrev historien inspirert på en rekke
virkelige hendelser. Men det hele begynte med at Swarup ble inspirert da han
leste en reportasje om et prosjekt i en slum der forskere hadde installert en
Internett-tilkobling. Noen måneder etter at internettet hadde blitt installert
oppdaget forskerne at barn som verken kunne skrive eller snakke engelsk greide
å logge seg inn på internettet. Da Swarup hadde lest dette tenkte han at det
måtte være en medfødt evne i alle mennesker som kan komme til overflaten sa
han. Dette var inspirasjonen til boken han skrev.
Den siste leseteorien jeg skal ta for meg er nykritikk. Her
skal ikke konteksten og teksten ha noe sammenheng, og konteksten er ikke et
tema i denne leseteorien. Det som skal legges vekt på i denne metoden er å ta
for oss virkemidlene i filmen. Filmatiske virkemidler som kommer tydelig frem i
filmen er mye filmmusikk som varierer fra tradisjonell indisk musikk til ny
moderne popmusikk. Det er også litt dans med i filmen, men dette forekommer
mest i slutten av filmen. I filmen er hovedvirkemidlet i tilbakeblikk gjennom
hele oppveksten til Jamal. Og siden vi følger hele oppveksten til Jamal får vi
vite mye om han, og tilslutt knytter kontakt med hovedpersonen. Vi
blir samtidig presentert for to andre forskjellige tidslinjer samtidig, både
avhøret og spørre programmet. Dette gjør at vi må holde fokus på tre tidslinjer
på engang, men det er overhode ikke vanskelig å få med seg hva handlingen i
filmen er eller hva budskapet er. Budskapet
i filmen er at det ikke er det ytre som teller, det spiller ingen rolle hvor du
kommer fra eller hvor mye penger du har eller kan vinne. Filmen handler om det indre, og finne den man
elsker. Jamal kunne kjøpt «hele verden»,
men det eneste som betydde noe var jenta i hans liv, Latika.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar